Wirtualny adaptacyjny algorytm sterowania układem napędowym pojazdu kołowego

pol Artykuł w języku polskim DOI:

Gabriel Kost , wyślij Andrzej Nierychlok Instytut Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania, Wydział Mechaniczny Technologiczny, Politechnika Śląska, Gliwice

Pobierz Artykuł

Streszczenie

W pracy przedstawiono model wirtualnego układu napędowego pojazdu kołowego z adaptacyjnym algorytmem sterowania pracą jednostek napędowych: silnika spalinowego oraz elektrycznego. W pracy wyszczególniono też algorytm sterowania jednostką spalinową jako źródłem energii pierwotnej w spalinowo-elektrycznym układzie napędowym. Wykorzystano także synergię energii silnika spalinowego i elektrycznego do napędu pojazdu kołowego.

Słowa kluczowe

algorytm, sterowanie adaptacyjne, układ napędowy

Virtual adaptive control algorithm of wheeled powertrain vehicle

Abstract

The paper presents a virtual model of a Wheeler vehicle propulsion system with an adaptive algorithm of engines: ICE and electric motor. This paper details the algorithm ICE unit as a source of primary energy in the propulsion system, and used the synergy of energy.

Keywords

adaptive control, algorithm, powertrain

Bibliografia

  1. Kaczorek T.: Teoria sterowania i systemów, Warszawa: PWN, 1999.
  2. Bubnicki Z.: Teoria i algorytmy sterowania. Warszawa: PWN, 2005.
  3. Niederliński A., Mościński J., Ogonowski Z.: Regulacja adaptacyjna, Warszawa PWN 1995.
  4. Kost G., Nierychlok A.: Napęd hybrydowy. Koncepcja sterowania. „Przegląd Mechaniczny”, 03, 2011.
  5. Kost G., Nierychlok A.: Zastosowanie magistrali CAN w pojeździe kołowym z napędem hybrydowym. „Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe”.
  6. Kost G., Nierychlok A.: Przepływ energii w pojeździe kołowym o napędzie hybrydowym wyposażonym w akumulatory elektrochemiczne oraz superkondensatory, w druku.
  7. Kost G., Nierychlok A.: Sterowanie silnikiem spalinowym jako źródłem energii pierwotnej w hybrydowym układzie napędowym, w druku.
  8. Kost G., Nierychlok A.: Badanie hybrydowego układu napędowego wg stabilności Lapunowa, w druku.
  9. Kost G., Nierychlok A.: Presentation the concept of stability of the hybrid powertrain by the Lyapunov theory, w druku.