Modularne środowisko do rywalizacji robotów sportowych śledzących linię

pol Artykuł w języku Polskim DOI: 10.14313/PAR_217/61

wyślij Maciej Węgierek, Bartosz Świstak, Tomasz Winiarski Politechnika Warszawska, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych

Pobierz Artykuł

Streszczenie

Rozmaitość zawodów robotów organizowanych na całym świecie wskazuje na to, że bez wahania możemy już mówić o robotyce sportowej – nie tylko jako dziedzinie rozrywki, ale także badań. W ostatnich latach wykreowano kilka popularnych konkurencji, dla których sformułowano wymagania dotyczące konstrukcji i oprogramowania robotów. Standaryzacja wymagań obiektywizuje wynik rywalizacji, podobnie jak ma to miejsce chociażby w wyścigach Formuły 1. Jednym z problemów standaryzacji było ujednolicenie środowiska, w którym konkurują roboty sportowe śledzące linię na czas. W artykule opisujemy działania, które doprowadziły do opracowania, wytworzenia i weryfikacji modularnego środowiska do rywalizacji robotów typu Line Follower.

Słowa kluczowe

modularna plansza, roboty śledzące linię, standaryzacja środowiska, zawody robotów

Modularized environment for Line Follower robots

Abstract

The number of worldwide robotic competitions led to the conclusion that sport robotics became an important area of both entertainment and research. The competitions evolve to standardize assumptions for hardware and software of participating robots. This makes the tournament results impartial analogically to Formula 1 car racings. In sport robotics the standardization of competition environment still remains the problem for Line Follower robots. In the article we present research on the specification, development and verification of modularized boards for these robots.

Keywords

line follower, modularized board, modularized environment, robotic competitions

Bibliografia

  1. Sven Behnke, Manuela Veloso, Arnoud Visser, Rong Xiong. RoboCup 2013: Robot Soccer World Cup XVIII. Springer, 2014.
  2. Reinaldo A. C. Bianchi, H. Levent Akin, Subramanian Ramamoorthy, Komei Sugiura. RoboCup 2014: Robot Soccer World Cup XVII. Springer, 2015.
  3. Martin Buehler, Karl Iagnemma, Sanjiv Singh. The 2005 DARPA Grand Challenge: The Great Robot Race. Springer, 2007.
  4. Martin Buehler, Karl Iagnemma, Sanjiv Singh. The DARPA Urban Challenge: Autonomous Vehicles in City Traffic. Springer, 2009.
  5. Calkins D., An Overview of RoboGames. IEEE Robotics & Automation Magazine, March 2011, DOI: 10.1109/ MRA.2010.940146.
  6. Xiaoping Chen, Peter Stone, Luis Enrique Sucar, Tijn van der Zant. RoboCup 2012: Robot Soccer World Cup XVI. Springer, 2013.
  7. Effertz J., Sensor Architecture and Data Fusion for Robotic Perception in Urban Environments at the 2007 DARPA Urban Challenge, [w:] Sommer G., Klette R. (red.), Robot Vision, Springer, 2008.
  8. Kopacek P., Automation in Sports and Entertainment, [w:] Shimon Y. Nof (red.), Springer Handbook of Automation. Springer, 2009.
  9. Praca zbiorowa, Poliwęglany. WNT, 1971.
  10. Rabek Jan F., Polimery: Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
  11. [http://robogames.net/] – strona organizatorów zawodów RoboGames.
  12. [http://www.robotchallenge.org/] – strona organizatorów zawodów RobotChallenge.
  13. Thrun S., Winning the DARPA Grand Challenge, [w:] Fürnkranz J., Scheffer T., Spiliopoulou M. (red.), Machine Learning: ECML 2006. Springer, 2006.