Rozproszone systemy komunikacyjne w zastosowaniach dla małych przedsiębiorstw produkcyjnych

pol Artykuł w języku polskim DOI:

Tadeusz Goszczyński , wyślij Zbigniew Pilat , Marcin Słowikowski , Jacek Zieliński Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP

Pobierz Artykuł

Streszczenie

Koncepcja Web 2.0, której założeniem było zapewnienie indywidualnym użytkownikom możliwości samodzielnego tworzenia i projektowania serwisów sieciowych, może okazać się skutecznym rozwiązaniem problemów także dla małych firm, zarówno tych zajmujących się sprzedażą technologii informatyczno-komunikacyjnych ICT (od ang. Information and Communication Technologies) jak i zajmujących się produkcją, dostawą czy serwisowaniem urządzeń. W ramach pomocy technicznej i wsparcia po sprzedaży mogą to być: konserwacja w zakresie dostosowanym do stanu technicznego produktu, rozwiązywanie problemów eksploatacyjnych, rekonfiguracja urządzeń, itp. Obecnie wiele firm musi zapewniać wydajną realizację takich usług na całym świecie. Wymaga to więc od nich stosowania takich technologii ICT, które umożliwiają płynne przejście z aktualnie dostępnego zakresu obsługi (głównie na poziomie lokalnym) do usług świadczonych na rynku globalnym, a częściowo także w "świecie wirtualnym". Niniejsza praca przedstawia aktualne stadium rozwoju zastosowań technologii ICT do wsparcia współpracy pomiędzy dostawcami a klientami, ze szczególnym uwzględnieniem nowych narzędzi i potencjału tkwiącego w koncepcji Web 2.0 oraz próbę określenia celów możliwych do realizacji na tym etapie przez prace badawcze w dziedzinie ICT.

Słowa kluczowe

rozproszone systemy komunikacyjne

Distributed information and communication systems for small and medium enterprises

Abstract

Web 2.0 principles promote service building and composition on individual level. Now it is expected that future developments would continue the move from the service composition at individual level of Web 2.0 to company and also small enterprises acting on the global market. It could be: ICT and service engineering vendor small and medium enterprises (SMEs), equipment manufacturer SMEs and user SMEs need to extend their products with different product & customer support services, such as: condition based maintenance, problem solving, equipment reconfiguration services etc., and to be able to cost–effectively provide these services to customers distributed worldwide. For this purpose users need Information and Communication Technologies (ICT) solutions, which will allow smooth transition from the current (mostly locally oriented) service provision, to provision of services at global market, partly in 'virtual world'. The paper presents current state of application for ICT based supplier-customer collaboration, with the special attention for the new tools and possibilities which are available within the Web 2.0 concept and approaches to define objectives actually possible to be fulfilled by ICT research.

Keywords

distributed communication systems

Bibliografia

  1. Lessig, L.: „Remix - Making art and commerce thrive in the hybrid economy”; 2008; http://remix.lessig.org (last accessed 4th May, 2010).
  2. Koren, Y. and Katz, R.: „Reconfigurable Apparatus for Inspection During a Manufacturing Process”. Patent amerykański nr 6,567,162; data wydania: 20.05.2003.
  3. Gummesson E.: „Practical Value of Adequate Marketing Management Theory”, European Journal of Marketing, 36 (marzec), str. 325-49. (2002).
  4. Bendapudi N. and Leone R.: „Psychological Implications of Customer Participation CoProduction”, Journal of Marketing, 67 2003 (styczeń), str. 14-28.
  5. Ebner M., Hu A., Levitt D., and McCory J.: „How to Rescue CRM”, McKinsey Quarterly, (wydanie specjalne), str. 49-57. (2002).
  6. ISO, Genewa, Szwajcaria, 2002, ISO 13374-1, „Condition monitoring and diagnostics of machines - Data processing, communication and presentation - Part 1: General guidelines”.
  7. Jaradine A., Lin D., Banjevic D.: „An review on machinery diagnostics and prognostics implementing condition-based maintennance”, Mechanical Systems and Signal Processing tom 20, nr 7, październik 2006, str. 1483-1510
  8. Wooldrige M.: „An introduction to Multi-Agent Systems”. John Wiley & Sons, 2002.
  9. Deen S.: „Agent-based Manufacturing: Advances in the Holonic Approach”, Springer Verlag Berlin Heidelberg, 2003.
  10. Leitao P., Restivo F.: „ADACOR: A Holonic Architecture for Agile and Adaptive Manufacturing Control, Computers in Industry”, 2006 str. 121-130.
  11. Jammes F., Smit H.: „Service-oriented Paradigms in Industrial Automation. IEEE Transactions on Industrial Informatics”, 1(1), 2005, str. 62-70.
  12. „Expert group, Towards Activity-oriented Collaborative Working Environments - A Research Roadmap 2007-2020”. Osoba odpowiedzialna w KE i redaktor: Isidro Laso-Ballesteros. DG Information Society. Komisja Europejska. Sprawozdawcy: Nikolay Mehandjiev i Dragan Stokic.
  13. Ralli, C.: „Collaboration Reference Architecture. Workshop on eCollaboration in working environments” VUB. Bruksela, listopad 2005.
  14. Correia A.T., Grama C. Stokic D., et al.: „An Architecture for CWE in Manufacturing Industry”, 16. europejska konferencja dot. inżynierii współbieżnej, Porto.