Zmiany przebiegu lotu spowodowane błędami pomiaru położenia kątowego samolotu podczas wykonywania automatycznie sterowanego manewru

pol Artykuł w języku polskim DOI:

wyślij Jerzy Graffstein Instytut Lotnictwa

Pobierz Artykuł

Streszczenie

W pracy przedstawiono ideę działania automatycznego sterowania lotem wzdłuż trajektorii wyznaczonej przez automatycznie wygenerowany manewr obiektu. Podjęto badania zmian ruchu samolotu po wpływem błędów pomiaru kątów orientacji obiektu. Przeprowadzono analizę błędów liniowego położenia samolotu i jego kąta odchylenia dla różnych wartości błędów pomiarowych i jednocześnie występujących cyklicznych podmuchach wiatru. Błędy położenia samolotu w przestrzeni zależały od poziomu niedokładności pomiarów, zakłóceń zewnętrznych oraz od fazy realizowanego manewru.

Słowa kluczowe

automatyczne sterowanie lotem, błędy pomiarowe

Flight trajectory variations caused by the attitude measurement errors in a manoeuvre controlled automatically

Abstract

In the article the idea of automatic flight control is presented for the case of flight trajectory computed as automatically generated manoeuvre. Variations of aircraft's motion caused by measuring error of attitude are investigated. The analyses of aircraft's position error and yaw angle error have been completed for several values of measuring errors and wind blasts occurring simultaneously. Aircraft's position error depends on level of inaccuracy of measurements, external disturbances and phase of performed manoeuvre.

Keywords

automatic flight control, measuring errors

Bibliografia

  1. M. Athans, P. Falb, Sterowanie optymalne, wstęp do teorii i jej zastosowania, WNT, Warszawa 1969.
  2. M. Baarspul, Review of Flight Simulation Techniques, Progress in Aerospace Sciences, V.27, No.1, Pergamon Press, 1990.
  3. J. Graffstein, M. Krawczyk, Możliwości uproszczeń układu automatycznego sterowania małym samolotem bezpilotowym, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Mechanika Nr 56, T 2, Rzeszów 2001.
  4. J. Graffstein, Wpływ dynamiki układu wykonawczego na ruch automatycznie sterowanego obiektu, Materiały XI Ogólnopolskiej Konferencji Mechanika w lotnictwie, PTMTiS, Warszawa 2004.
  5. J. Graffstein, Wpływ dynamiki pomiaru prędkości kątowej na ruch automatycznie sterowanego obiektu, Monografia Automatyzacja i eksploatacja systemów sterowania i Łączności, Gdynia 2005.
  6. J. Graffstein, Wpływ charakterystyk obiektu i przebiegu jego ruchu na parametry układu stabilizacji lotu, Materiały XI Ogólnopolskiej Konferencji „Mechanika w lotnictwie”, PTMTiS, Warszawa 2008.
  7. J. Graffstein, Metoda sterowania samolotem i jej dokładność podczas ruchu wzdłuż zadanej trajektorii, Zeszyty Naukowe Akademia Marynarki Wojennej, Nr 177B Gdynia 2009.
  8. J. Graffstein, Wpływ wybranych zmiennych stanu na dokładność toru lotu samolotu podczas automatycznie wykonywanego manewru. Prace Instytutu Lotnictwa Nr 202, Warszawa 2009.
  9. T. Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, T 1, 2, 1981.
  10. J. Maryniak, Ogólny model matematyczny sterowanego samolotu, Mechanika w Lotnictwie, PTMTiS, Warszawa 1992.